fredag 14 september 2012

Ett litet meddelande till folk som inte hittat det fina med att läsa än

Har tänkt skriva det här inlägget i säkert tre veckor nu, och nu gör jag det!

I min klass är det typ bara jag och Mowa som läser frivilligt (kanske är nån till, är inte säker.) Många andra tycker vi är knäppa som slösar fritiden och vissa raster på sånt.
   Ett bra t.ex på det är förra veckan, när vi hade 40-50 minuters rast (kommer inte riktigt ihåg.)
   Jag och Mowa sitter och läser. Resten av tjejerna i klassen kommer förbi.
   En av dem säger: "Är ni helt dumma? Ni sitter och läser frivilligt!?"
   Jag tänker: "Dumma? Men hallå, du sa det ju själv. Det är ju vi som sitter och läser här."
   Men allvarligt talat. Jag blir aldrig arg när jag hör sånt, inte ens lite irriterad. Jag tycker synd om er! Riktigt, riktigt, synd om er. Jag tycker synd om alla där ute som hellre skulle bränna böckerna!
   Orsaken till att jag själv läser måste vara att böcker alltid har funnits i mitt liv. När jag var liten brukade jag och mamma alltid gå till biblioteket och låna stora travar med böcker. Sen när jag började 6-årsverksamheten (är det så man skriver det?) började jag läsa lite grann med hjälp av en fröken, och i ettan lärde jag mig ordentligt. Sen dess har jag alltid gillat att läsa. Fast nu de här senaste månaderna har jag blivit sådär riktigt boknördig.

Nu kom jag in på fel ämne... Tillbaks till folk som inte gillar att läsa. De har troligen inte läst rätt böcker, och inte hittat något bra tillfälle att bara sjunka ner i en fåtölj, öppna en bok, och slappna av.
   Om personerna i min klass bara gav läsandet en chans skulle säkert både jag och Mowa kunna ge dem hur mycket tips som helst! Redan nu är jag säker på att mer än hälften av vår klass skulle älska Spejarens Lärling! Eller Sommaren jag blev vacker om de är sugna på något romantiskt och enkelt! Eller varför inte Harry Potter! Visst, böckerna är ganska tjocka, men de är inte särskilt komplicerade ändå. Även Himlen börjar här skulle bli omtyckt, och Vampire Academy, och När jag vaknar finns du inte. Inte för att jag blev särskilt förtjust i den boken, men tror att många i klassen skulle det.
   Mercy Falls vargar kanske är lite krånglig att börja med, men tror att även den skulle gillas. Likaså Hungerspelen, när de vågar ta sig an lite mer text. Nu känns det som om jag håller på att planera hur deras framtid i skönlitteratur ska se ut...
   Och nu blev det här inlägget längre än tänkt, men jag hade mycket att säga!
Lite random böcker jag hittade som jag tror många i min klass skulle gilla. (Både på engelska och svenska.)

Haha, och de tycker jag är dum som läser frivilligt. Undra vad de skulle säga om de visste hur stor del av mina pengar jag spenderar på böcker nu för tiden ;)

Om du orkade läsa hela inlägget ska du vara stolt...

3 kommentarer:

  1. Of course, man orkar läsa hela inlägget för jag håller också på så i min klass, vi är typ 2 som gillar att läsa, och försöker få andra att läsa för det finns ju så många bra böcker!

    Fast de tycker inte att jag är dum, för jag spelar innebandy på fritiden.

    SvaraRadera
  2. SV:
    Jag är också ganska omtyckt i klassen men vissa förstår sig inte på en att man läser frivilligt!

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D