onsdag 5 september 2012

Anna and the French Kiss

Författare: Stephanie Perkins
Antal sidor: 372
Förlag: Speak
Svensk titel: -
Serie: -
Första mening: Here is everything I know about France: Madeline and Amélie and Moulin Rouge.

Handling:
Anna is looking forward to her senior year in Atlanta, where she has a great job, a loyal best friend, and a crush on the verge of becoming more. Which is why she is less than thrilled about being shipped off to boarding school in Paris - until she meets Étienne St. Clair: perfect, Parisian (and English and American, which makes for a swoon-worthy accent), and utterly irresistible. The only problem is that he's taken, and Anna might be, too, if anything comes of her almost-relationship back home. As winter melts into spring, will a year of romantic near - misses end with the French kiss Anna - and readers - have long awaited?

Omdöme:
Mina framtidsplaner:
Jag tänker gifta mig med den här boken, sen ska vi flytta till Frankrike och äta crêpes varenda dag!
   Nej, jag skojade bara. Jag tänker gifta mig med en amerikan, en amerikan med franskt namn och engelsk accent. Så det så! Sen ska vi äta crêpes.
   Nu kan du ju börja gissa lite om vad jag tyckte om boken, om inte måste jag tyvärr börja skrika "Quel dork!" åt dig (ser du? Jag är faktiskt rätt bra på franska.)

Det jag gillar mest med boken är helt klart karaktärerna. De är så underbara! Annas tankar, de är så härliga att läsa! Och St. Clair! Fast jag föredrar att kalla honom Étienne, älskar det namnet. Hur som helst, jag älskar honom! I början beskrivs han som väldigt perfekt, och jag blev lite rädd för att han även skulle vara alldeles för perfekt. Men det var han inte! Han hade sina brister, som normala människor. Han hade till och med en dålig vana (nagelbitning.)
   Jag gillar även Rashmi, Meredith och Josh. Speciellt Rashmi, för att hon är lite annorlunda.

Spänningen är såklart inte likadan som i böckerna där alla håller på att dö och så. Men den är spännande, på sitt vis. Jag var verkligen helt fast! Om jag inte var så noggrann med att inte läsa så länge på kvällarna hade jag troligtvis suttit uppe hela natten och streckläst. Men det gjorde jag inte! Jag sparade lite, lite...

En annan sak jag älskar med boken är humorn! Satt nog och log hela tiden, och skrattade lite då och då (ganska mycket lite då och då...) Annas tankar blir ofta rätt knäppa och dialogerna är så bra!

Utdrag ur boken:
   He shakes his head, a little dazed. The first thing I notice is his hair---it's the first thing I notice about everyone. It's dark brown and messy and somehow both long and short at the same time. I think of the Beatles, since I've just seen them in Meredith's room. It's artist hair. Musician hair. I-pretend-I-don't-care-but-I-really-do hair.
   Beautiful hair.

Det där, är en riktigt lång beskrivning på någons hår.
   Den här boken gör en glad, ledsen, arg, lycklig, allt! Så om ni inte redan läst den (vilket jag vet att de flesta har) så MÅSTE ni det!
   Den skulle förresten bli underbar som film med rätt regissör och rätt skådespelare ☺

2 kommentarer:

  1. Haha sammanträffande att vi recenserar den samma dag :)

    SvaraRadera
  2. Jag vill så gärna läsa den här!!!

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D