lördag 11 augusti 2012

Vampire Academy

Författare: Richelle Mead
Antal sidor: 332
Förlag: Razorbill
Svensk titel: Törst
Serie: Vampire Academy 1
Första meningen: I felt her fear before I heard her screams.

Handling (från baksidan av boken):
Lissa Dragomir is a Moroi princess: a mortal vampire with a rare gift for harnessing the earth's magic. She must be protected at all times from Strigoi; the fiercest vampires--the ones who never die. The powerful blend of human and vampire blood that flows through Rose Hathaway, Lissa's best friend, makes her a Dhampir.
Rose is dedicated to a dangerous life of protecting Lissa from the Strigoi, who are hell-bent on making Lissa one of them.

After two years of freedom, Rose and Lissa are caught and dragged back to St. Vladimir's Academy, a school for vampire royalty and their guardians-to-be, hidden in the deep forests of Montana. But inside the iron gates, life is even more fraught with danger... and the Strigoi are always close by.

Rose and Lissa must navigate their dangerous world, confront the temptations of forbidden love, and never once let their guard down, lest the evil undead make Lissa one of them forever...

Omdöme:
Wow... (varför börjar så många av mina recensioner med ordet wow?)... Jag trodde det skulle ta kanske en vecka eller så att läsa ut den, inte några dagar! Men när jag läste ville jag inte sluta! Igår kväll läste jag som en galning! Jag ville väldigt gärna gå och lägga mig, och tänkte: "Ska bara läsa klart kapitlet." Sen startade jag på ett nytt kapitel, och sen ett till, och så fortsatte det så tills jag hade läst ut hela boken. Åh vad jag vill läsa fortsättningen! (Fast så länge behöver jag inte vänta, beställde del två igår så den kommer väl nästa vecka någon gång ;))

Ni som läst min blogg ett tag (ett långt tag) nu kanske vet att jag inte är sådär jätteförtjust i vampyrer (Vargar och änglar ska det vara för tusan! (eller alver, det har jag inget emot)), fast vampyrerna i den här boken var det inget fel på. Bortsett från blodsugandet och allt vad det är så betedde de sig som människor. Det är ännu en sak jag gillar med det hela, att det utspelar sig i college-miljö! Med massa grupperingar, rykten, skandaler... osv.

Och så karaktärerna! För typ första gången i mitt liv är huvudrollen min favoritkaraktär! Missuppfatta mig inte nu, det finns andra huvudroller jag också gillar, fast det finns oftast någon annan jag gillar mer. Den här drömkillen i boken faller jag nästan alltid för. Dimitri är inte så dum han heller (Lång, lite mystisk, elva år äldre än mig... :-/ ), men Rose har bara en sån skön stil! En stark tjej som inte är rädd för att säga vad hon tycker!
Utdrag ur boken:
   "Oh, yeah. You're really tough. You don't need anyone."
   I stopped. "I don't. I'm one of the best novices in this fucking place. I don't need you acting all gallant and coming to my defense. Don't treat me like I'm some helpless girl."

Som jag nämnde, stark tjej som inte är rädd för att säga vad hon tycker. Precis vad världen behöver ju!

Känns så skönt att äntligen börjat läsa serien! Kändes som om typ alla utom jag hade läst den, antingen på svenska eller på engelska. Själv är jag väldigt glad att jag valde engelska, för jag bara älskar uttrycken!
T.ex "Dimitri and the Badass Team."
Visst, det kommer en hel del ord man inte förstår, men man hänger ju med i händelseförloppet. Vissa ord översätter jag, men inte alla, för då hade jag aldrig fått något flyt i läsningen...

Nu blev den här recensionen längre än jag tänkt, så det är nog bäst jag avslutar det här (jag har ändå inget mer att tillägga). Har förresten hört att den ska bli film, det blir kul!

4 kommentarer:

  1. Svar: Åh, de vill jag också ha! Tyvärr är jag i princip pank... Men jag fyller år snart, så får shoppa lite böcker i Göteborg ;)

    SvaraRadera
  2. Gud vad roligt att du gillade boken!

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du gillade den :)
    Längtar verkligen tills filmen kommer ut, om det nu blir någon... Har hört nånstans att de ville vänta tills Twilight var över och det är den ju snart, men jag har också hört att Stephenie Meyer ville göra nya Twilightfilmer :/ På IMDb står det 2013 när man söker på Vampire Academy så man kan ju hoppas att den kommer nästa eller nästnästa år :)

    Sv: Eller hur! Fast det ska bli rätt skönt att kunna komma in i rutiner igen och veta vilken dag det är ;)

    SvaraRadera
  4. It just get´s better and better! Fortsätt lääsa..! Det är nu 2014 och du har ännu inte kommit till bok 3 (?) kanske bara har glömt att skriva recension.. men ändå! Läsläsläsläsläsläsläslä.. inget tvång eller så men aah dem är så Bra!
    Btw filmen kommer ut nu i juni/juli (i svenska biografer)men filmen har premiär om typ 3 dagar :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D