fredag 3 augusti 2012

Tid att dö

Författare: Anne Cassidy
Antal sidor: 319
Förlag: Rabén & Sjögren
Översättare: Ylva Kempe
Originaltitel: Dead Time: The Murder Notebooks
Serie: En mördares anteckningar 1
Första meningen: Rose betraktade blodet på armen.

Handling:
Sen fem år tillbaka har Roses mamma varit försvunnen. Hon försvann samtidigt som Roses styvbror Joshuas pappa Brendan. Man såg de senast tillsammans på en restaurang, men sen dess har ingen sett skymten av dem. Polisen sa att de var döda, men de hade inga bevis. Ingenting.

När föräldrarna försvann blev Rose och Joshua tvungna att gå skilda vägar. Hon fick bo hos sin mormor, och han hos sin farbror. Men de slutade aldrig hoppas att deras föräldrar en dag skulle komma tillbaka.

Nu ska de få träffas igen, för första gången på fem år. Rose kan knappt bärga sig. Att få träffa någon som vet hur det är. Någon som vet hur det är att alltid undra.
Men då -- när det bara är några minuter kvar tills de ska träffas -- blir hon plötsligt vittne till ett knivmord.

Omdöme:
Så, då var priset från Ella utläst, och det var bättre än jag trodde! Sidorna bara flög förbi! Det här är nog den första thrillern jag har läst när jag tänker efter... Med massa mord och ledtrådar och polisfall! Visst, inget slår en fantasybok med komplicerad kärlek, men det var verkligen jättekul att läsa i den här genren!

Lite då och då kändes det som om tankarna gled iväg på annat håll när jag läste (men jag har ju precis läst ut Hungerspelen, så jag får väl skylla på det), men när jag väl kom in i den så var jag helt och hållet uppslukad. Det var spännande hela tiden, både när det handlade om de försvunna föräldrarna och när det handlade om knivmordet.

Jag gillade karaktärerna. Ingen av dem är någon ny favorit, men de är godkända. Rose känns lite tvär och kan vara lite frånstötande, men det finns något jag gillar hos henne. En väldigt tuff brud helt enkelt!

Även språket var något jag gillade skarpt, det flöt på så lätt, och som sagt: "Sidorna bara flög förbi!"
Så, som ni säkert redan förstått, jag gillade den verkligen och jag längtar tills nästa del kommer ut! (Det kommer bli fyra delar totalt.)

Utdrag ur boken (sida 31):
   Hon skakade på huvudet och han kom bort till henne, satte sig på huk framför henne och tog hennes händer.
   "Men syrran, vad är det?"
   "Jag är inte din syster", sa hon och grät ännu värre.
   "Styvsyster då." Han log brett.
   "Inte det heller. Inte egentligen."
   "Okej, okej. Men vad är det? Varför gråter du?"
   "Jag såg nån bli mördad i kväll, det är bara det." Hon hickade fram orden.
   "Aha", sa han och reste sig, drog upp henne på fötter och kramade henne. "Var det bara det?"

3 kommentarer:

  1. Kul att du gillade den :D Vi tycker ganska exakt samma sak om den faktiskt ;)

    SvaraRadera
  2. "Var det bara det?"
    Nej, jag såg naturkatastrofer och kärnvapenkrig, din mamma som kidnappades, hus som brann ner till grunden och stora vulkanutbrott som gjorde det svårt att andas. Vad säger du om det?

    Förlåt för min konstiga humor, jag är nyvaken. Ska nog... gå och... spola lite kallvatten på fejjset. Ha de bra! :)

    SvaraRadera
  3. Jättebra recension!

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D