fredag 10 augusti 2012

Sommar för evigt

Författare: Jenny Han
Antal sidor: 270
Förlag: B. Wahlströms (Jättestort tack för boken!)
Översättare: Lina Erkelius
Originaltitel: We'll Always Have Summer
Serie: Belly 3
Första meningen: När jag var liten brukade min mamma och jag titta på gamla musikaler på onsdagskvällarna.

Spoilervarning om du inte läst första och andra delen!

Handling:
Två förälskelser, två killar, båda med efternamnet Fisher.
Conrad var Bellys första kärlek. Det var Conrad som blev mer än en vän. Det var Conrad som fick följa med Belly på skolbalen. Det var Conrad som svek henne.
Jeremiah var den första Belly kysste. Det var Jeremiah som brydde sig om henne. Det var Jeremiah som alltid skulle vara där. Det är Jeremiah som hon ska leva med resten av livet.

Belly och Jeremiah har varit oskiljaktiga i snart två år, så när han väldigt plötsligt och oväntat friar till henne svarar hon ja. Men alla har inte lika positiv inställning till det.
När Conrad kommer tillbaka börjar även Belly tvivla. Är det verkligen klokt att bestämma sig så tidigt? Och om det innebär att hon förlorar Conrad helt och hållet, är det verkligen värt det? Hon trodde att känslorna för Conrad var borta -- gömda någonstans i det förflutna -- men när hon ser honom igen, kommer de tillbaks.

Omdöme:
Gud vilken underbar avslutning på en underbar trilogi! Lika bra som de tidigare delarna!
En jättebra sommarbok om man gillar kärlek och sånt.
Karaktärerna är trovärdiga och jag gillar dem otroligt mycket! I de tidigare delarna var Jeremiah min favorit -- charmig, rolig, härligt glad typ hela tiden. Men nu i tredje boken fick man se lite andra sidor av honom -- sidor som jag inte var riktigt lika förtjust i. Det var lite tråkigt, eftersom jag gillade honom så mycket. Men man fick även se andra sidor av Conrad, och läsa ur hans perspektiv, och gud vad kul det var! Det blir lättare att förstå varför han gjorde som han gjorde i de tidigare böckerna och jag gillar honom verkligen supermycket!

Språket är okej. Enkelt och bra så att sidorna flyger förbi sådär härligt! På vissa ställen kändes översättningen lite konstig dock. Vet inte om det har varit så i de tidigare delarna, i så fall har jag inte märkt det, för det är inget man tänker särskilt mycket. Jag orkade inte bry mig, jag bara läste för att jag ville veta hur allt skulle sluta!

Så, alltså, en läsvärd trilogi med ett fantastiskt triangeldrama i! (Jag älskar triangeldrama ;))

2 kommentarer:

  1. Jag älskar också triangeldraman, men bara om de slutar som jag vill att de ska sluta ;D

    Visst är den bra! :D En av mina favoritserier (inte absoluta favoriter (Harry Potter (särskilt Harry Potter), De Utvalda, Hungerspelen) men favoriter) :) Oj vad många parenteser...

    SvaraRadera
  2. Instämmer helt och hållet! Fast jag läste boken på engelska så jag kan inte säga något om översättningen :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D