onsdag 8 augusti 2012

Snowwhite and the Huntsman - Filmrecension

Regissör: Rupert Sanders
Speltid: 127 minuter
Språk: Engelska
Originalmusik: James Newton Howard
Skådespelare: Kristen Stewart
                      Charlize Theron
                      Chris Hemsworth
                      Sam Claflin

Handling:
Vi alla känner väl till sagan om Snövit, som först skrevs av Bröderna Grimm? Sen dess har man gjort en massa versioner av berättelsen, och det här är en av dem -- action på hög nivå i något som påminner en om Sagan om ringen.

När Snövits mamma dör blir hon och hennes far, kungen, förkrossade. Ungefär samtidigt går arméerna ut i krig mot en svart armé. Då finner han en kvinna, Ravenna, och tack vare hennes oemotståndliga skönhet gifter de sig nästa dag. Men i Ravennas huvud pågår allt annat än kärlek. Hon dödar kungen och med hjälp av sin bror Finn tar hon över landet. Hon låser in Snövit och dödar alla unga och vackra för att själv bli starkare. Men man kan inte vara vackrast i landet för alltid, en dag kommer någon annan, någon vackrare.

Omdöme:
Man kan faktiskt inte heta the Huntsman. Så mycket vet jag! De kanske nämnde hans namn någon gång, men i så fall missade jag det. Enligt Wikipedia heter han Eric, men jag har inget minne av att någon nämnde det i filmen, faktiskt.

Tja, vad tyckte jag om filmen då, bortsett från att de var otydliga med namnet? Den var väl okej. Det fattades vissa saker, men annars var den okej.
Det var inget fel på action-scenerna, de var bra gjorda och underhållande att se på. Dock hade jag velat haft lite mer personligheter. Karaktärerna var så platta. Och love story! Det var något som hände mellan Snövit och Eric (som han tydligen heter), och det hade varit kul om de hade utvecklat detta på något vis. Dessutom så hade dem kunnat göra en epic love triangle mellan Snövit, Eric, och Snövits barndomsvän William. Det hade blivit bra!
Så det jag hade velat se mer av var personligheter och känslor! Lite tårar här och där, men inget mer.

Men som jag skrev, action-scenerna var bra gjorda och specialeffekterna var coola. Jag gillade skådespelarna och tycker att de gjorde ett hyfsat bra jobb med filmen. Trots bristerna.

1 kommentar:

  1. sv: Så glad jag blir att du tycker det, tusen tack finaste du! :D
    Hoppas att du vill följa fotobloggen & fortsätta att kommentera! ♥

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D