måndag 27 augusti 2012

City of Glass

Författare: Cassandra Clare
Antal sidor: 541
Förlag: Margaret K. McElderry Books
Svensk titel: -
Serie: The Mortal Instruments
Första meningen: The cold snap of the previous week was over; the sun was shining brightly as Clary hurried across Luke's dusty front yard, the hood of her jacket up to keep her hair from blowing across her face.

Spoilervarning om du inte har läst de två första delarna!

Handling (från The Book Depository):
To save her mother's life, Clary must travel to the City of Glass, the ancestral home of the Shadowhunters--never mind that entering the city without permission is against the Law, and breaking the Law could mean death. To make things worse, she learns that Jace does not want her there, and Simon has been thrown in prison by the Shadowhunters, who are deeply suspicious of a vampire who can withstand sunlight. As Clary uncovers more about her family's past, she finds an ally in mysterious Shadowhunter Sebastian. With Valentine mustering the full force of his power to destroy all Shadowhunters forever, their only chance to defeat him is to fight alongside their eternal enemies. But can Downworlders and Shadowhunters put aside their hatred to work together? While Jace realizes exactly how much he's willing to risk for Clary, can she harness her newfound powers to help save the Glass City--whatever the cost? Love is a mortal sin and the secrets of the past prove deadly as Clary and Jace face down Valentine in the third installment of bestselling series the Mortal Instruments.

Omdöme:
Efter min senaste bokbeställning bestämde jag mig för att inte köpa fler böcker förrän jag har varit på bokmässan (om man nu ska dit är det ju tråkigt att vara pank.) Och ja, det känns lite skönt att ta en paus från serien efter att ha läst ettan-trean efter varann, och läsa något annat. Men så fort jag känner för att läsa City of Fallen Angels, så tänker jag beställa den (jag har redan tagit reda på priser...), för herregud! Den är ju så fantastiskt bra!

Två gånger när jag läste grät jag nästan! Och jag gråter inte särskilt mycket när jag läser, har hänt två gånger. Men jag kunde känna hur tårarna steg och hur jag rös för varenda mening jag läste och tänkte något i stil med "Hur sjutton har författaren tänkt nu? Såhär kan det ju inte bli!!!!!!!" Ungefär så.
En SUPERSTOR spoiler! Markera för att läsa När Jace dog... eller, typ dog, visste jag inte vad jag skulle göra. Jag bara satt still i några minuter, med boken uppslagen och blicken stirrandes på den avstängda teven. Dock kändes det lite förutsägbart där, och jag visste innerst inne att något skulle hända, så att han kom tillbaks. Men fastän jag visste det, så blev jag så ledsen. Valentine som tog hans blod för att sätta sin plan i verket. Clary som inte kunde säga något... Det blev så känslosamt! Även Max död var otroligt sorglig... Slut på spoiler.

Det jag verkligen gillar med serien är att om det står att det ska bli krig, då händer det typ nästa eller till och med samma dag. I andra böcker blir det oftast flera månaders förberedelse. Det funkar ibland, men jag gillar när saker och ting händer på en gång (dåligt tålamod.)
 
Karaktärerna är väl det bästa i serien, enligt mig. Och det är dem jag kommer sakna mest nu när jag läser något annat. Speciellt Jace... Och nu när jag ändå snackar om Jace, så saknade jag hans sarkastiska kommentarer i den här delen (äntligen något att klaga lite på ;)) Visst, om jag var i hans situation skulle jag inte heller ha lust att skämta omkring och hålla på... men... Jag saknade dem i alla fall. I City of Ashes hittade jag kanske fjorton stycken som jag skrev ner, nu hittade jag bara några få. Jag har inget emot den här versionen av Jace - den deprimerade. Jag bara saknar den gamla lite.

Ännu en SUPERSTOR spoiler! När Clary just fått reda på att hon och Jace inte var syskon trots allt, och Jace tappat bort spåret efter Sebastian/Jonathan tänkte jag bara "Gå hem Jace. Gå hem!" Det kändes så verkligt, just för att jag gillar karaktärerna så mycket. Jag ville  gärna att han och Clary skulle återförenas! Men vad händer då? Jo, den där jävla (förlåt för svordomen, men jag måste ju få ut ilskan på en korp!) korpen Hugin måste komma, och såklart fortsätter Jace jakten på Valentine då... "What the hell Jace!? Why didn't you just go home!?" Ungefär så tänkte jag då. Slut på spoiler.
Det var inte meningen att det skulle bli så stora spoilers, men jag måste få ut känslorna någonstans.

Lite saker i boken blev lite för förutsägbara, men det var inget jag riktigt brydde mig om ☺

Så då återstår bara att se när jag tar mig an del fyra ☺
   Dock har jag hört att fyran och femman inte är lika bra som de tre första delarna...

2 kommentarer:

  1. CoG är helt klart den bästa delen i serien hittills. Både CoFA och CoLS är bra men de är tyvärr inte på samma nivå. Hoppas dock på att City of Heavenly Fire kommer att bli bättre än till och med CoG :)

    SvaraRadera
  2. SV: Ja det är smart det ;) Detsamma gäller mig :)
    Är det något ämne du satsar extra mycket på?:)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D