tisdag 14 augusti 2012

City of Bones

Författare: Cassandra Clare
Antal sidor: 485
Förlag: Margaret K. McElderry Books
Svensk titel: -
Serie: The Mortal Instruments 1
Första meningen: "You've got to be kidding me," the bouncer said, folding his arms across his massive chest.

Handling (från Adlibris):

When fifteen-year-old Clary Fray heads out to the Pandemonium Club in New York City, she hardly expects to witness a murder--much less a murder committed by three teenagers covered with strange tattoos and brandishing bizarre weapons. Then the body disappears into thin air. It's hard to call the police when the murderers are invisible to everyone else and when there is nothing--not even a smear of blood--to show that a boy has died. Or was he a boy?
This is Clary's first meeting with the Shadowhunters, warriors dedicated to ridding the earth of demons. It's also her first encounter with Jace, a Shadowhunter who looks a little like an angel and acts a lot like a jerk. Within twenty-four hours Clary is pulled into Jace's world with a vengeance, when her mother disappears and Clary herself is attacked by a demon. But why would demons be interested in ordinary mundanes like Clary and her mother? And how did Clary suddenly get the Sight? The Shadowhunters would like to know. . . .

Omdöme:
... Jag... Älskar... Den... Här... Boken... Inte konstigt att man läst så många positiva recensioner om den... Och tack och lov att jag har nästa del i bokhyllan just nu! 
   Det här var verkligen något för mig! En värld full med allt möjligt (varulvar, vampyrer, magiker, verkligen allt möjligt!), kärlek, action, humor. Åh humor fanns det gott om, och flera ställen i boken fick mig att skratta eller le. Jace är bara så underbar! Det är lätt att ogilla såna här kaxiga karaktärer, men det finns något hos Jace som man inte kan låta bli att älska! Dessutom är Clary en sån som kaxar tillbaka, vilket är otroligt skönt. 

Det händer något nästan hela tiden, och jag blev aldrig uttråkad när jag läste. Jag måste tacka mig själv för att jag började läsa på engelska, eftersom serien inte finns översätt till svenska. 
   De flesta har redan läst serien, men ni som inte har det, snälla gör det! För er egen skull! Jag har blivit förälskad i den, i världen, i Jace!
   Igår kväll när det inte blev som jag ville kom jag på mig själv med att vara hysteriskt nervös och inte vilja sitta still. Sen när en del av det blev som jag ville kunde jag inte låta bli att le stort. Sen när den tog slut och en del av det fortfarande inte var som jag ville blev jag hysterisk igen.

Två meningar som fick mig att höja på ögonbrynen var de här: He raised an eyebrow which made Clary instantly jealous. She'd always wanted to be able to do that.
   Ungefär samma sak hände i Vampire Academy, som jag läste innan den här. Dimitri höjde på ena ögonbrynet, Rose tänkte att hon också ville kunna göra så. Men det riktigt knäppa är att i början av sommarlovet så började jag själv att träna på att göra det, och nu kan jag det faktiskt! Fast bara med det högra ögonbrynet... 
   Nog om ögonbryn, den här boken är ett måste (!) och den hamnar definitivt på listan med böcker jag älskar (alltså den skulle det, om jag hade en sån lista.)

En annan sak jag verkligen gillar med den är omslagen! De är så otroligt coola och häftiga! Även bokryggarna ser väldigt bra ut, och jag är stolt över att ha dem där, stående i bokhyllan!

Utdrag ur boken: 
In daylight his eyes were the color of golden syrup and were... looking right at her. He cocked an eyebrow. "Can I help you with something?"
   Clary turned instant traitor against her gender."Those girls on the other side of the car are staring at you."
   Jace assumed an air of mellow gratification. "Of course they are," he said. "I am stunningly attractive."


4 kommentarer:

  1. Visst är det bra!!! Du MÅSTE läsa resten av böckerna, trean (City of Glass) är en av de bästa i serien!

    SvaraRadera
  2. Så bra att du gillade den! Har läst fram till City of Glass och är lite osäker på om jag verkligen vill läsa resten eftersom de flesta säger att de blir sämre efter CoG :/

    Sv: Det gjorde jag också för ett tag sen, höll knappt med nån :/ Men de sin vill att Ian Somerhalder ska spela Dimitri (tror det fanns ett antal såna personer) håller jag allra minst med om. Ian är Damon. Klart Slut! ;)
    Japp :) men kommer vara sjukt nervös inför när Frostbite ska bli castad (om VA blir populär borde dem ju göra resten av serien också). Anledning: Adrian! :D

    SvaraRadera
  3. Du är så bra på att skriva recensioner! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Känns som om de bara blir bättre och bättre :)

      Radera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D