måndag 20 augusti 2012

City of Ashes

Författare: Cassandra Clare
Antal sidor: 453
Förlag: Margaret K. McElderry Books
Svensk titel: -
Serie: The Mortal Instruments 2
Första meningen: The formidable glass-and-steel structure rose from its position on Front street like a glittering needle threading the sky.

JÄTTESTOR spoilervarning om du inte läst City of Bones!

Handling (från Adlibris):
Clary Fray just wishes that her life would go back to normal. But what's normal when you're a demon-slaying Shadowhunter, your mother is in a magically induced coma, and you can suddenly see Downworlders like werewolves, vampires, and faeries? If Clary left the world of the Shadowhunters behind, it would mean more time with her best friend, Simon, who's becoming more than a friend. But the Shadowhunting world isn't ready to let her go--especially her handsome, infuriating, newfound brother, Jace. And Clary's only chance to help her mother is to track down rogue Shadowhunter Valentine, who is probably insane, certainly evil--and also her father.
To complicate matters, someone in New York City is murdering Downworlder children. Is Valentine behind the killings--and if he is, what is he trying to do? When the second of the Mortal Instruments, the Soul-Sword, is stolen, the terrifying Inquisitor arrives to investigate and zooms right in on Jace. How can Clary stop Valentine if Jace is willing to betray everything he believes in to help their father?

Omdöme:
Jag bara fortsätter älska den här serien! Att det tog så lång tid för mig att hitta den fattar jag inte...

Som i första boken händer det typ alltid något. Först händer det något där, sen hamnar man i någon annans perspektiv och så händer det något där, sen händer det något annat på det första stället, osv. I vissa böcker kan det kännas som om det blir för mycket, men i den här boken har författaren lyckats balansera det, så att det bara blir otroligt spännande och beroendeframkallande.

Och så kommer vi till det här med karaktärerna. Det känns som om nästan alla har utvecklats på något sätt. Det var otroligt kul att se mer av Luke och Magnus! Även Simon blev mer omtyckt i den här delen! Fast han slår inte Jace! För jag (som många andra), har helt och hållet fallit för Jace. Synd att det visade sig att han och Clary är syskon... Fast jag har en känsla av att syskonskapet kommer att läggas åt sidan (bara kolla på omslaget till City of Lost Souls.) De ser inte riktigt ut att vara syskon där. Eller så blir det lite incest här... (Är incest det rätta ordet? Googlade lite och incest var det enda jag hittade...)

Vet inte riktigt vad mer det finns att tillägga. Som sagt så älskar jag verkligen den här serien hittills. Cassandra Clare har skrivit min dröm-serie! Övernaturliga saker i New York med triangeldrama, krig, krångliga familjerelationer, och humor! Känns som om jag är i himlen när jag läser...

Utdrag ur boken:
"Just because you said dragon demons were extinct"
   "I said mostly extinct."
   Alec jabbed a finger toward him. "Mostly extinct," he said, his voice trembling with rage," is NOT EXTINCT ENOUGH."
   "I see," said Jace. "I'll just have them change the entry in the demonology textbook from 'almost extinct' to 'not extinct enough for Alec. He prefers his monsters really, really extinct.' Will that make you happy?"

Ett annat utdrag som jag inte tänkte lägga ut, men nu blev det så ändå:
   "The cuckoo bird," she said. "You see, cuckoos are parasites. They lay their eggs in other birds' nests. When the egg hatches, the baby cuckoo pushes the other baby birds out of the nest. The poor parent birds work themselves to death trying to find enough food to feed the enormous cuckoo child who has murdered their babies and taken their places."
   "Enormous?" said Jace. "Did you just call me fat?"
   "It was an analogy."
   "I am not fat."

Finns säkert minst femton fler citat jag mer än gärna skulle lägga ut, men det skulle dels ta för lång tid, dels göra det här inlägget väldigt onormalt, och dels... få folk att betrakta mig som en tjej med en skruv lös.

1 kommentar:

  1. Visst är den braa! Jag bara ÄLSKAR Magnus ;) fast jag gillar Simon också, kanske t.o.m. bättre än Jace, men det är i de senare böckerna. I love TMI!

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D