tisdag 3 juli 2012

Sommaren jag blev vacker

Författare: Jenny Han
Antal sidor: 250
Förlag: B Wahlströms (Jättestort tack för boken)
Översättare: Lina Erkelius
Originaltitel: The summer I turned pretty
Serie: Belly 1
Första meningen: Vi hade kört i ungefär sjutusen år.


Handling:
Jag säger: Händer det här verkligen på riktigt? Och så som han ser på mig förstår jag att svaret är ja. Att det alltid har varit ja. I det ögonblicket känns det som om det inte finns något annat än det ordet. Allt som hände i somras, och alla andra somrar innan dess, har lett till det här.


Varje sommar åker Belly och hennes familj till Cousins. Där bor de hos Bellys mammas kompis Susannah och hennes två söner - Jeremiah och Conrad - i deras sommarhus. Belly brukar se somrarna som årens höjdpunkt. Det gör hon det här året också, men det hon inte vet är att allt kommer att förändras.

Belly älskar allt med sommarhuset. Alla traditioner som hon, Jeremiah, Conrad och storebrorsan Steven har skapat.
Men så fort Belly kommer dit märker hon att något är annorlunda.

Omdöme:
Man kan säga såhär: "Jag läste ut den på en dag och blev aldrig uttråkad."
Var det en bra beskrivning på vad jag tycker om boken?
Den var så mycket bättre än jag trodde att den skulle vara! Handlingen, språket, KARAKTÄRERNA! Jag älskar verkligen karaktärerna! Speciellt Jeremiah, han är bara så härlig!
Jag kom på mig själv med att vara avundsjuk på Belly lite då och då. Att ha ett sånt där ställe att åka till varje sommar! Fast om jag var Belly skulle jag ha (Spoilervarning! Markera för att läsa) valt Jeremiah istället för Conrad ;) 
Så... vet inte riktigt vad jag mer kan lägga till. Börjar med nästa del nu på en gång! Passar jättebra nu på sommaren! Och den är snabbläst och inte särskilt komplicerad, om du vill ha något enkelt och bra ☺

Betyg:
7,5 av 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D