torsdag 19 juli 2012

Shiver

Författare: Maggie Stiefvater
Antal sidor: 392
Förlag: Scholastic
Svensk titel: Frost
Serie: The wolves of Mercy Falls
Första meningen: I remember lying in the snow, a small red spot of warm going cold, surrounded by wolves.

Handling (från Adlibris):

For years, Grace has watched the wolves in the woods behind her house. One yellow-eyed wolf - her wolf - is a chilling presence she can't seem to live without. Meanwhile, Sam has lived two lives: In winter, the frozen woods, the protection of the pack, and the silent company of a fearless girl. In summer, a few precious months of being human . . . until the cold makes him shift back again.
Now, Grace meets a yellow-eyed boy whose familiarity takes her breath away. It's her wolf. It has to be. But as winter nears, Sam must fight to stay human - or risk losing himself, and Grace, forever.

Omdöme:
Jag har ju läst boken på svenska, och älskade den. Jag älskade originalet lika mycket, om inte mer... Nu skulle det passa jättebra med ett men, fast jag vet inte vad det finns att säga men om. Jag älskar det engelska språket, och jag älskar Maggie Stiefvaters sätt att använda det! Hon skriver så vackert! Och titeln och omslaget, det passar så bra in på handlingen. Lika vackert som språket!

För ett tag sen så hittade jag en Spotify-lista med musik hon lyssnat på när hon skrev den. Jag lyssnade lite på den när jag läste, och gud vilken effekt det hade!
Här är två av mina favoritlåtar från listan:


Ärligt talat så är Run min favoritlåt, och det har den varit i ett år nu, alltså innan jag läste Frost, fast jag föredrar Leona Lewis cover. Jag lyssnar på den nästan varje dag, och har gjort det i typ ett år nu utan att tröttna.

Åter till Shiver. Om jag hade tid och var mer galen än jag är skulle jag lägga in hela kapitel 25, för det är så hemskt och så berörande och jag blir alldeles gråtfärdig när jag läser det. (Spoiler, markera för att läsa) Det är kapitlet när Grace blir tvungen att tvinga ner Sam i badkaret. (slut på spoiler)
Ett annat kapitel jag speciellt gillar är 50. Först när (spoiler) Grace för första gången träffar Beck, sen när de ringer till Sam och han säger till Grace att han älskar henne, och sen när Isabel går ut och letar efter honom.(slut på spoiler)

Utdrag ur boken:
For once in my life, 
I was here
and nowhere else.
And then I opened my eyes and it was just Grace and me - nothing anywhere but Grace and me - she pressing her lips together as though she were keeping my kiss inside her, and me, holding this moment that was as fragile as a bird in my hands.

Utdrag ur boken, kapitel 50 (Spoilervarning!) :
"I'm getting my coat on. I'm going outside. Can you hear me? Now I'm outside. I'm freezing my ass off for you. I'm walking across the yard. I'm walking across the part of the grass my dog used to pee on before my damned brother ate her."

Förlåt för alla dessa spoilers, jag blev tvungen bara...

2 kommentarer:

  1. Jag läser den just nu på svenska ;D

    SvaraRadera
  2. Läste precis ut den på svenksa och tyckte den var sådär. Förstod inte alls vad folk snackade om när de pratade om språket.. men nu med dina citat ser jag att det är mycket bättre på originalspråk...

    attans att jag redan har tvåan på svenska hemma ;P

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D