måndag 16 juli 2012

Hungerspelen

Författare: Suzanne Collins
Antal sidor: 308
Förlag: Bonnier Carlsen
Översättare: Lena Jonsson
Originaltitel: The Hunger Games
Serie: Hungerspelen 1
Första meningen: När jag vaknar är det kallt på sängens andra sida.


Handling:
24 deltagare
Allt direktsänds
Bara en överlever


Varje år hålls en tävling. En tävling på liv och död. Vissa ser det som underhållning, men i själva verket är det brutalt, blodigt och hemskt. Det kallas - Hungerspelen.

Landet Panem består av 12 distrikt, och från varje distrikt lottas två personer ut för att delta i tävlingen - en flicka och en pojke. Har ens namn väl blivit draget, har man inget annat val än att delta. Enda undantaget är om någon skulle anmäla sig frivilligt.

Katniss Everdeen bor i distrikt 12 - distriktet med lägst ranking.
Hon jagar med sin vän Gale för att försörja sin familj. När hennes far dog var det hon som fick ta ansvaret för att familjen skulle överleva.
Nu är slåtterdagen kommen, två namn kommer att dras.
Till Katniss förskräckelse så blir det hennes lillasyster Prim! Katniss kan inte låta henne delta, utan anmäler sig själv som frivillig. Inom kort skickas hon och den dragna pojken Peeta Mellark till huvudstaden där stylisterna ska ta hand om dem. De måste vara med i intervjuer och impa för att få sponsorer. Sponsorer betyder fördelar i tävlingen. Men snart är tiden i den lyxiga huvudstaden över, och de 24 deltagarna kommer skickas ut och kämpa tills bara en återstår.

Omdöme:
Egentligen hade jag nog inte behövt skriva någon handling. Jag är säker på att de flesta som läser min blogg redan har läst den eller åtminstone vet vad den handlar om. Gud så dålig koll jag hade på böcker innan jag började läsa bokbloggar! Första gången jag ens såg Hungerspelen var på bokrean i år, och då visade jag inget större intresse, utan gick bara förbi. Sen, när alla började blogga om filmen, då började jag fatta...
Sen lät jag den stå orörd i bokhyllan alldeles för länge, stupid me.

Som alla säger är den fantastisk, och de som inte läser den missar verkligen något.
Jag älskar karaktärerna! De är så trovärdiga! Speciellt gillar jag Cinna och Rue. Cinna för att han är den enda (inte den enda kanske, men en av de få) i huvudstaden som inte är helt rubbad . Och så lilla Rue, som till synes är så försvarslös, men som egentligen är så smart och bra på att överleva! (Spoiler, markera för att läsa) Nu överlevde hon ju inte, men om det inte vore för henne skulle troligtvis inte Katniss heller göra det. (slut på spoiler)
Och så gillade jag ju såklart Katniss och Peeta också! Och Haymitch. Visst, han borde skära ner på spriten, men när det väl gällde så gjorde han ändå sitt jobb.
Jag gillade till och med Effie Trinket lite grann. Hon har säkert minst sjutton skruvar lösa, men även hon gjorde ändå sitt jobb bra.
Men så finns det ju de karaktärerna som man hatar också, inte för att författaren gjort ett dåligt jobb, utan för att de tar livet av karaktärerna som borde få leva.


Vad gäller omslaget så gillar jag nog det här mer: ------>
Jag har inget emot det andra, det skrämmer mig bara.
Dessutom älskar jag härmskrikebroschen! Speciellt med elden, för det passar så bra till handlingen och ser så snyggt ut som omslag!


Något jag verkligen ångrar är att jag såg filmen innan jag läste boken. Filmen förstörde den inte på något sätt! Det hade bara varit kul att få sin egen bild av karaktärerna och att inte veta vad som skulle hända.
Fast nu har jag börjat på Fatta eld och har verkligen ingen aning om vad som kommer att hända! Låter inte det trevligt?


För att göra en rätt lång recension kort. Om du inte redan läst den så gör dig själv en tjänst och gör det!


Betyg: Slutar jag med från och med nu! Det är för komplicerat att jämföra böcker med betyg. Jag kanske sätter högre betyg på någon bok bara för att jag föredrar den genren, och... Det blir bara för krångligt, punkt slut.

10 kommentarer:

  1. Sv: Haha, det är rätt många serier som du vill läsa nu va? ;)
    Ja det kanske vi kan :D
    Vad heter hennes bokblogg då? Hmm.. synd.. du kan ju alltid se om du hittar nån av böckerna i Göteborg om ni går in i en bokaffär där :)

    SvaraRadera
  2. Sv: okej :)Jag har också "rätt många" (typ över 100) böcker som jag vill läsa nu :/

    Japp det borde du ju! :)

    SvaraRadera
  3. Visst är den bra :D Fatta eld är verkligen inte förutsägbar, men jag kan säga att min absoluta favoritkaraktär kommer i den :D

    Svar: Ja, det är verkligen synd :(

    SvaraRadera
  4. Älskar THG serien :D supersmart gjort med spoiler, har aldrig stött på det tidigare x) är det okej om jag börjar göra så jag med? :)

    SvaraRadera
  5. Sv: det är en smart idé att göra så :)
    När jag skriver så brukar jag bara känna för ett visst namn, men jag skriver inte så mycket fantasy så jag känner inte att jag behöver ha massa knäppa namn ;)

    Ingen aning.. men om det hade slutat ges ut böcker som jag vill läsa nu så hade jag nog kommit igenom alla böcker jag vill läsa om 10-20 år ;)

    SvaraRadera
  6. Åh jag hoppas verkligen att den är så bra som du säger! :D

    SvaraRadera
  7. Nu blev jag också sugen på att läsa den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag att du ska göra det, för den är ABSOLUT läsvärd! :D

      Radera
  8. älskar hungerspelen! bästa böckerna :) brukar skriva om skådespelarna i min blogg, du borde ta en titt :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D