måndag 30 juli 2012

Fatta eld

Författare: Suzanne Collins
Antal sidor: 318
Förlag: Bonnier Carlsen
Översättare: Lena Jonsson
Originaltitel: Catching fire
Serie: Hungerspelen 2
Första meningen: Jag håller hårt om pluntan trots att värmen från teet för länge sedan läckt ut i den iskalla luften. 


Stor spoilervarning om du inte läst första delen! 


Handling:
Som vinnare av Hungerspelen tilldelas Katniss och Peeta ett liv i lyx. Men snart är det dags för den årliga segerturnén. Det innebär att vinnarna - i det här fallet Katniss och Peeta - måste åka runt bland de tolv distrikten. Men när Katniss fick ut både sig själv och Peeta levande från arenan var hon tvungen att bryta mot spelets regler, och regimen är rasande. Så för att skydda de hon älskar måste hon spela rollen som Peetas största kärlek så bra att hon själv börjar tro på det. Men regimen nöjer sig inte, och till slut står de alla öga mot öga med döden igen.

Omdöme:
Wow... Vart tusan ska jag börja? Den är bara så bra... Så sjukt bra. Jag skulle kunna avsluta recensionen med det, fast då skulle den bli oerhört kort, så jag får väl skriva på en stund till tills jag inte längre vet vad jag skriver om.

Karaktärerna... Åh herregud. De är så verklighetstrogna, så olika, och så bra!
Nu har jag gått och blivit förälskad i Finnick Odair...  (Superstor sopilervarning om du inte läst HELA serien. Markera för att läsa) Jag har liksom råkat fått reda på att han dör... Inte så värst jättekul direkt. Jag vet även att Prim dör. Inte heller så värst jättekul. (slut på spoiler)
Så nu försöker jag bestämma mig för "Team Peeta" eller "Team Gale." Det lutar lite mer åt Peeta för tillfället, men jag är inte övertygad än.
Som jag nämnde i recensionen om första delen så älskar jag även Cinna. Hur sjutton kan man inte göra det?

Språket är helt fantastiskt. Det är så lätt att föreställa sig allt och allt bara flyter på! Som om en film spelas upp! Det är bara så otroligt härligt att läsa såna här böcker!

Så, nu vet jag allvarligt talat inte vad mer jag ska skriva. Jo, att jag inte kommer klara av att vänta tills filmen kommer ut! Åh, bäst för dem att personen som ska spela Finnick ser jäkligt bra ut!

(I vanliga fall brukar jag läsa igenom recensionerna för att se om allt blivit rätt, fast nu orkar jag inte det så om det finns något stavfel någonstans så får ni ursäkta mig.)

5 kommentarer:

  1. Jag har en liten tävling på min blogg om du är intresserad :D

    SvaraRadera
  2. Åh den verkar jättebra och nu blir jag verkligen sugen på att läsa vidare! :) Ska försöka läsa ut hela THG serien innan skolan börjar :).

    SvaraRadera
  3. Inte team Peeta, inte team Gale. TEAM FINNICK! ♡♡♡♡♡♡♡♡♡

    (Nu har du nog listat ut vem min favoritkaraktär är, min kommentar var nog liiite avslöjande...)

    SvaraRadera
  4. Svar: Jag grät supermycket när han dog! Första gången jag läste det tänkte jag "nej, nej, det är inte sant" och läste det typ tusen gånger innan jag förstod att det faktiskt var det. Då dog jag med (i alla fall nästan). Åh, hahaha, det är så himla roligt :D Vi får helt enkelt starta en Finnick-fanclub ;D

    Du, förresten, det är helt bestämt när jag är på bokmässan nu: Jag kommer till Göteborg vid tolv på lördagen, men då är jag inte på bokmässan men ska tillexempel till SF-bokhandeln :D Sedan är jag på bokmässan hela söndagen! Vi måste bestämma mötesplats och så sedan :) Har du någon mobil förresten? Isåfall kan jag maila mitt nummer till dig, och då kan vi ju ringa/sms:a när vi är där så vi hittar varandra. :)

    SvaraRadera
  5. Hej! Det här är första gången jag kommenterar på din blogg, men nu känner jag att jag måste börja läsa den. Synd att du fick reda på de där "spoiler" grejerna.

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D