lördag 2 juni 2012

Spejarens lärling: Slaget om Skandia

Författare: John Flanagan
Antal sidor: 303
Förlag: B Wahlströms
Översättare: Ingmar Wennerberg
Serie: Spejarens lärling 4
Första meningen: Ett rytmiskt knackande fick Will att vakna ur sin djupa sömn.


Spoilervarning om du inte har läst de tidigare delarna!

Handling:
Will och Evanlyn gömmer sig i en stuga uppe i bergen, men vintern är snart slut och de måste röra på sig för att inte bli hittade av Skandier. Men en dag när Evanlyn går ut för att kolla fällorna kommer hon inte tillbaka.
Samtidigt som Will ger sig ut för att hitta henne fortsätter Halt och Horace jakten på de två vännerna. Men de kommer snart på andra tankar när de märker att temujaierna - skickliga krigare med jättelika arméer - har något på gång.

Omdöme:
Lika bra som de föregående delarna enligt mig (Speciellt gillade jag kapitel 2, var tvungen att läsa om det två gånger och lär läsa det igen en gång innan jag lämnar tillbaks boken till biblioteket).
Det känns aldrig som om boken blir långdragen och jag hoppas verkligen att uppföljarna fortsätter vara såhär bra och läsvärda!

Betyg:
7,8 av 10

P.S. Måste bara berätta en creepy sak som hände när jag läste den. Jag hade precis läst ordet pilbåge (eller något liknande) och då säger Cailey: "Mimmi?"
Jag svarar: "Ja?"
"Vet du hur man gör en pilbåge?"
Tusen tankar for runt i mitt huvud. Jag tvekar och svarar sedan kort och lite osäkert: "Nej..."
Hon svarar: "Okej, det vet jag, om jag vill."
Jag fortsätter att läsa med tankar som: "Tankeläsare?" och "Femåring som läser böcker i åldersgruppen 12-15 år enligt Adlibris."

1 kommentar:

  1. Tack!
    Åh, vad härligt att få sluta nu - själv måste jag vänta tills nästa vecka...^^
    Läste för övrigt en utav dina noveller på din andra blogg, vad duktig du är på att skriva! :)

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D