torsdag 14 juni 2012

Pojken som kallades Det

Författare: Dave Pelzer
Antal sidor: 133
Förlag: Forum
Översättare: Ulf Gyllenhak
Serie: Del 1 i en trilogi (De andra delarna heter: Pojken som inte fanns & Pojken som överlevde)

Handlingen:
Dave lever i en sån där typisk lycklig familj. Två bröder och föräldrar som älskar honom. Men helt plötsligt, förändras allt. Hans mamma börjar plötsligt med en hel massa bestraffningar för att han har varit en "stygg pojke." Och det är inga vanliga bestraffningar han får. Slag, sparkar, knivhugg. Allt möjligt.
I början får han bara stå i skamvrån, men därefter blir det bara värre och värre. Han blir isolerad från familjen och ibland kan det gå flera dagar innan Hon ger honom något att äta.
Dave försöker hela tiden komma på sätt att skaffa mat, men Hon kommer alltid på honom. Så ja, man kan säga att den här boken handlar om - ett barns kamp för att överleva.


Omdöme:
...................... hemsk.......................... vidrig.............................. en bok som verkligen berör....
Herregud... Jag har ingen aning om vad jag ska skriva nu. Jag hatar boken samtidigt som jag gillar den. Jag gillar den för att den var skriven på ett bra sätt som fick en att vilja läsa vidare trots alla hemskheter. Men så hatar jag den för att.... Ja, det har ni nog redan klurat ut (om ni inte är lika störda som den där mamman).
Och pappan då! Ibland kändes det som om jag hatade honom mer än mamman. Han gjorde liksom inget åt det! Han bara lät henne fortsätta. Jag menar, ta barnet och stick (eller nej förresten, ta alla barnen och stick), eller ta kontakt med socialen, eller polisen, eller NÅGON!
Det här är ingen bok som ni verkligen måste läsa. Om ni är väldigt känsliga är det nog bäst att låta bli för sätten hon misshandlar honom på är ytterst obehagliga.

Betyg:
7 av 10

UPDATE: Glömde nämna att efterorden är otroligt fina!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D