lördag 9 juni 2012

När jag vaknar finns du inte

Författare: Cat Patrick
Antal sidor: 254
Förlag: B Wahlströms
Översättare: Ylva Kempe
Serie: -
Första meningen: (Förlåt men boken börjar med en lista så jag har ingen aning om hur jag ska bedöma vad som är första meningen)

Handling:
När London Lane var yngre hände något med hennes minne. Det försämrades, så varje natt glömmer hon allt som hänt under dagen. Istället minns hon saker som kommer att hända i framtiden. Till exempel minns hon en begravning. Men vems är den?

En dag i skolan träffar hon Luke. En ny kille som hon på en gång blir intresserad av. I vanliga fall brukar hon komma ihåg olika personer. Men inte Luke. Varje morgon måste hon läsa en massa anteckningar om honom för att ha den blekaste aning om vem han är.
Varför minns hon honom inte? Och vad hände egentligen med hennes minne?

Omdöme:
Jag går rakt på sak nu: Karaktärerna är dåliga så det är inte klokt!

Luke: En alldeles för perfekt person som får en att tänka: "Men gud jag önskar att jag kunde träffa en sån kille någon gång." Sen tänker man: "Men vänta! Det går inte! Nobody's perfect!"
Londons bästa vän Jamie: Långsint, dryg. Hur kan man vilja vara vän med henne?
London: Det gick lite upp och ner. I början tyckte jag synd om henne för det där med minnet. Någonstans i mitten av boken önskade jag bara att man skulle få läsa ur någon annans perspektiv för att slippa höra på Londons KORKADE tankar. "Hon ljög ju", "han ljög ju", "Jag ljög också men inte lika mycket, väl?" Ni förstår principen. "Jag heter London och gör aldrig något fel!"
Sen på slutet tyckte jag rätt synd om henne igen, fast hatet fanns kvar.
Londons mamma: Ingen aning... Jag gillar henne inte, men jag ogillar henne inte heller.

Så det var väl det jag retade mig väldigt mycket på. Men annars var den rätt okej. Den var skriven på ett behagligt sätt. Men den var inte så bra att man inte kan lägga den ifrån sig. För det kunde jag, en rätt lång stund faktiskt.

Betyg:
6 av 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D