tisdag 12 juni 2012

Hur många författare? #1

Den senaste tiden har jag märkt att jag blivit mycket bättre på författare. För några månader sen eller så kunde jag typ inte en enda (bortsett från J.K.Rowling som jag tror att de flesta känner till. (och nej, jag visste inte att det fanns någon som heter Suzanne Collins. Ärligt talat kände jag inte ens till Hungerspelen överhuvudtaget. (Jag är efter.)))
Så nu tänkte jag ta reda på hur många jag kan utantill. (Alltså blir det även ett prov på mitt minne, som är rätt så dåligt.)
  1. Josephine Angelini - Helena
  2. Linda Belanner - Du kanske inte vet det, men döden spelar faktiskt inte handboll
  3. Sara Bergmark Elfgren - Cirkeln - Eld
  4. Peter Bergting - Legenden om Morwhayle
  5. Lisa Bjärbo - Allt jag säger är sant - Det är så logiskt alla fattar utom du
  6. Katarina von Bredow - Flyga högt
  7. Charlotte Brontë - Jane Eyre
  8. Meg Cabot - En prinsessas dagbok 
  9. Kristin Cashore - Graceling - Fire - Bitterblue
  10. Suzanne Collins - The hungergames
  11. Sarah Dessen - Mitt perfekta liv
  12. Mikael Engström - Isdraken
  13. Becca Fitzpatrick - Hush hush - Crescendo - Silence - Finale
  14. John Flanagan - Spejarens lärling
  15. Lene Kaaberbøl - Skämmerskans dotter - Vildhäxa
  16. Niklas Krog - En krigares hjärta
  17. Fredrik Lindblom - Röd skymning
  18. Johanna Lindbäck - Min typ brorsa
  19. Börje Lindström - Annas dagbok
  20. Camilla Läckberg - Fjällbackaserien 
  21. Eden Maguire - Beautiful dead
  22. Melina Marchetta - Jellicoe road
  23. Richelle Mead - Vampire Academy
  24. Stephenie Meyer - Twilight
  25. Jandy Nelson - Himlen börjar här
  26. Moni Nilsson - Semlan och Gordon - Tzatziki - Malin+Rasmus=sant .........
  27. Christopher Paolini - Eragon
  28. Cat Patrick - När jag vaknar finns du inte
  29. Michelle Paver - Vargbröder
  30. Lesley Pearse - Hope
  31. Dave Pelzer - Pojken som kallades Det
  32. Fredrik Persson - Du kanske inte vet det, men döden spelar faktiskt inte handboll
  33. Bali Rai - Spelet
  34. J.K Rowling - Harry Potter
  35. Julia Sandström - Nyckelväktarna
  36. Darren Shan - Legenden om Darren Shan
  37. Jessica Schiefauer - Pojkarna
  38. Sonya Sones - En sån där vidrig bok där mamman dör 
  39. John Stephens - Smaragdernas bok
  40. Maggie Stiefvater - The wolves of Mercy Falls
  41. Mats Strandberg - Cirkeln - Eld
  42. J.R.R Tolkien - Sagan om ringen
  43. Martin Widmark - LasseMajas detektivbyrå - Tyko Flores äventyr
  44. Moira Young - Blodröd väg
44 stycken. Jag är faktiskt riktigt nöjd!
Kanske gör om det om några månader/veckor/dagar (när jag nu känner för det) och ser om jag kan fler då ☺

UPDATE: Hur kunde jag glömma Astrid Lindgren och Selma Lagerlöf?  ;)

4 kommentarer:

  1. Vad duktig du är!!!=D

    SvaraRadera
  2. Svar: Ska se om jag har tid och lust någon gång :D

    SvaraRadera
  3. Åh vad roligt, man märker inte alltid hur mycket bättre man blir!

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D