lördag 30 juni 2012

Himlen börjar här

Författare: Jandy Nelson
Antal sidor: 264
Förlag: Gilla böcker
Översättare: Ulla Danielsson
Originaltitel: The sky is everywhere
Serie: -
Första meningen: Mormor är orolig för mig.


Handling:
Sjuttonåriga Lennie är nöjd med sitt liv. Hon lever i skuggan av sin utåtriktade storasyster Bailey och tar aldrig några risker. De två syskonen är oskiljaktiga och man ser dem nästan alltid tillsammans. Men när Bailey faller ihop i en hjärtattack och dör förändras allt.

När Lennie äntligen kommer tillbaks till skolan har det börjat en ny elev där - Joe Fontaine alias gladaste personen på jorden.
Lennie vet inte längre hur hon ska tolka sina tankar och känslor. Såklart sörjer hon, det är väl en självklarhet!? Men när hon är med Joe är det annorlunda. Med Joe kan hon vara öppen, lycklig, bara sig själv helt enkelt. Fast har hon verkligen tillåtelse till att vara lycklig när hennes älskade syster har dött?

Omdöme:
Åh gud ni ska bara veta hur mycket jag kämpade med handlingen! För att ni ska förstå hur bra den här boken är (men för att ni ska förstå ännu bättre tänker jag uttrycka mig som en galning nu).
Ord som beskriver den här boken:

  • Fantastisk!
  • Mirakulös!
  • Bra!
  • Jättebra!
  • Superbra!
  • Superduperbra!
  • Vacker!
  • Fängslande!
  • Sexig!
  • Läsvärd!
  • Älskvärd!
  • Otrolig!
  • Sagolik!
  • Passionerad!
  • Komisk!
  • Roande!
  • Romantisk!
  • Sorglig!
  • Graciös!
  • Unfreakingbelievable!
Det var väl orden jag kom på för tillfället.
Den här boken är bara ett måste! Man är fast redan från första sidan! Tråkigt nog läste jag inte boken vid rätt tillfälle (när jag är sjuk förlorar jag all läsglädje konstigt nog, eller?) Men när jag läste igårkväll var jag verkligen fast! Och jag blev så inspirerad av det vackra språket! Om boken hade läppar skulle jag kyssa den och låta hela jäkla världen explodera (om ni läst boken så fattar ni vad jag menar med det där)!

Men om jag ska försöka vara lite seriös nu då.
Karaktärerna är otroliga och jag älskar allihopa! (Förutom Rachel då, fast jag tror inte det är meningen att man ska gilla henne) De känns så trovärdiga!
Och de franska fraserna, nu önskar jag att jag kan snacka franska!
Och så dikterna som Lennie slänger omkring sig lite här och där. De är så otroligt fina!
Åh, den här boken får en verkligen att längta efter att bli kär.

Utdrag ur boken:
En gång för länge sen när jag låg på gräsmattan i trädgården frågade Big vad jag höll på med. Jag sa att jag låg och tittade upp i himlen. Han sa: "Det där har du fått om bakfoten, Lennie, himlen finns överallt, den börjar vid dina fötter."
När jag kysser Joe tror jag på det, för första gången i mitt liv.

Ett annat utdrag ur boken:
Så drar han upp Svindlande höjder.
"Min favoritbok", säger jag. "Den är som en snuttefilt. Jag har läst den tjugotre gånger. Den lägger hon jämt i."
"Svindlande höjder - tjugotre gånger! Den sorgligaste bok som finns, är du galen?"
"Ja, vad tror du? Jag sitter i ett träd och äter lunch."
"Sant."

Det fanns ett annat utdrag jag väldigt gärna ville ha med, fast det skulle ha blivit alldeles för långt.

Japp, omläsning lär det bli. Utan tvekan...

Betyg:
9,5 av 10

3 kommentarer:

  1. Åh, jag håller verkligen, verkligen, verkligen (jag kan fortsätta i all oändlighet) med dig, den är bäääääääääääst! <3 :D

    SvaraRadera
  2. Svar: Jag med! Lite sorglig att de ända jag har blivit kär i är bokkaraktärer... :/ Skulle göra vad som helst för att någon av dem skulle hoppa ut ur boken haha! ;)

    SvaraRadera
  3. Jag håller med! Gooosh, den är helt amazing :D Asså jag har inte nog med superlativ! Jag älskar Joe så himla mycket också!

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D