tisdag 19 juni 2012

Du kanske inte vet det, men döden spelar faktiskt inte handboll

Författare: Linda Belanner & Fredrik Persson
Antal sidor: 283
Förlag: Bonnier Carlsen
Översättare: -
Serie: -
Första meningen: "Är det hennes tur nu?"


Handling:
Mattias har ingen aning om hur det gick till. Hur blev han dödens kompanjon?
När Mattias får sitt första egna uppdrag går det inte som planerat. Han klarar det inte. Och varför måste han döda just Zahra? Zahra som får honom att känna sig stark.
Döden - eller Göran som han egentligen heter - börjar bli otålig. Han anlitade Mattias för att han själv behövde semester. Men Mattias gör ju inte jobbet så Göran får inte alls mycket till ledighet.
Mattias måste komma på något för att rädda Zahra. Men hur i all världen undkommer man döden/Göran?

Omdöme:
Det var verkligen kul att se döden på det här sättet. Nu verkar den inte alls lika hemsk längre! Jag menar, Göran är inte alls någon sån där med svarta kläder och skelett som syns. Han bär en lila sammetskavaj, kör en SUV, och röker. Och det där med att han vill ha semester, det verkar ju rätt logiskt på sätt och vis. Troligtvis blir man rätt trött av att hämta människor som ska dö varje dag.
Så ja jag gillar verkligen handlingen. Dock nådde den inte mina förväntningar. Jag vet inte riktigt vad jag tycker är fel. Antagligen var mina förväntningar bara för höga eller något.
Men den var absolut inte dålig!
Och det var inte bara massa död och sånt. Det var även en bra ungdomsbok (som visar hur det kan vara att vara 14 år med en idrottslärare som (Spoiler! Markera för att läsa) försöker våldta en av sina elever. )
Så om du inte gillar död kan du ändå ge boken en chans. (Det är mer död i mina noveller än i boken)

Betyg:
7 av 10

4 kommentarer:

  1. Jag tror inte att Döden spelar handboll! Jag vet faktiskt om att han spelat tennis!

    SvaraRadera
  2. Förlåt-spelar tennis menar jag.

    SvaraRadera
  3. SV: Då är vi två! Vet bara inte hur jag ska lyckas klämma in dem bland alla andra tusen böcker jag vill läsa, hahah xD Men de verkar så bra så jag ska nog lyckas!

    SvaraRadera
  4. SV: Hahah jag meed! Åh, hur ska jag hinna? Jag vågar inte ens göra en lista på alla för de är för många...

    SvaraRadera

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D