tisdag 29 maj 2012

Legenden om Morwhayle: Häxmästaren

Författare: Peter Bergting
Illustratör: Peter Bergting
Antal sidor: 302
Utgiven år: 2011
Förlag: Semic (Jättestort TACK för boken!)
Serie: Legenden om Morwhayle 1
Första meningen: Något slog till fönstret, skrapade sidan på droskan och var borta.

Handling:
När Arteil Krill var fem år togs han tvillingsyster Malda ifrån honom. Hans far Gilrem Krill vill inte prata om det och Arteil ger upp hoppet om att någonsin få se sin syster igen. Så han blir minst sagt chockad när hon dyker upp ur en portal bakom hans garderob. Malda tar med sig Arteil tillbaks in i portalen, och det är där äventyret börjar. Men vill hon verkligen väl? Varför berättar hon inte vad hon tänker göra? Vad hände egentligen natten då hon försvann?

Arteil får snart reda på att Malda vuxit upp hos häxmästaren - Wurzel Stern - och att hon fått lära sig att utöva svart magi. Nu tänker Malda återuppväcka häxmästaren, men att återuppväcka någon från de döda är långt ifrån enkelt...

Omdöme:
I början gick det lite snabbt, och jag hade velat att personligheterna skulle framgå lite tydligare. Boken var inget jag riktigt fastnade för ordentligt, men den var väldigt bra! (Jag gillar verkligen idén med att allt plötsligt hänger på en grupp hundar ;))
Det hade varit kul om allting var en aning längre, längre inledning, längre strider, osv. Men annars var det bra!
En annan rolig grej var att Arteil och Malda påminde mig om Comíl och Liva från Nyckelväktarna (Eller så är det Comíl och Liva som påminner om Arteil och Malda, vad vet jag? ;)) Det gjorde mig på något sätt hemmastadd (Eftersom jag verkligen fastnade för syskonen i Nyckelväktarna). Skillnaden är att Liva är en aning pålitigare.
Nu kom jag att tänka på ännu en rolig grej. Nämligen att man fick läsa ur Maldas perspektiv också! Då var det lättare att tycka om henne och man förstod mycket väl varför hon gjorde som hon gjorde.

Betyg: 
7 av 10

Så om ni gillar fantasy ska ni verkligen läsa den här!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D