fredag 25 maj 2012

För evigt

Författare: Maggie Stiefvater
Antal sidor: 352
Förlag: B Wahlströms
Översättare: Carina Jansson
Utgiven år: 2012
Originaltitel: Forever
Serie: Mercy falls vargar 3
Första meningen: Jag kan vara så tyst, så tyst.


(Stor spoilervarning för er som inte läst Frost och Feber, än)


Handling:
När Grace och Sam först möttes som människor, var det Sam som var varg. Nu är det ombytta roller. Grace blev biten när hon var yngre, men hon förvandlades aldrig. Nu har vargen inom henne väckts till liv.

Grace har alltid velat vara varg, vara en del av flocken. Nu är hon det, men saker och ting har förändrats. Hon gillar att vara varg, men hon hatar att förlora sig själv, att förlora Grace. Hon hatar att förlora all kunskap och att glömma allt.

Sam vet inte vad han ska ta sig till utan Grace. Varje chans han får till att träffa henne missar han och han är fortfarande inte säker på att vargen i honom är helt borta. Dessutom planerar Isabels pappa - Tom Culpeper - att skjuta alla vargarna med hjälp av helikoptrar! Sam och Cole måste tillsammans hitta ett sätt att få vargarna i trygghet, innan det är försent.

Omdöme:
Men gud vad jag älskar den här serien (Varning! Nu kommer det bli mycket älskar här)... Det känns som om jag vill gråta, problemet är att tårarna inte vill komma ut. Jag blev så berörd... Gud jag vet inte vad jag ska skriva nu.... ÄLSKAR ÄLSKAR ÄLSKAR!!! Bara älskar!
Redan efter att jag läst ungefär arton sidor ur Frost var jag berörd, så ni kan ju gissa hur jag känner mig nu. Om man inte blir berörd av den här serien har man nog inga känslor överhuvudtaget... Sorgligt men sant.
Språket är lika vackert som i de andra delarna. Måste berömma Carina Jansson för översättningen också. Vissa översättningar är inte lika bra som originalet, men den här översättningen är suverän! (Nu har jag ju inte läst den engelska versionen och kan inte jämföra, men det lär jag göra)
Så nu kommer jag nog köpa serien, bara för att ha den där, i min bokhylla (Som jag ska rensa ut).
Ännu en sak jag älskar är omslaget! Jag kunde ägna flera minuter åt att bara sitta och glo på det (jag gör det just nu).
Men om jag nu ska klaga på något, så får det bli slutet. Jag kan inte säga om det blev ett lyckligt eller olyckligt slut, för jag vet inte. Det känns liksom inte som om serien fick ett ordentligt avslut, tråkigt nog...

Betyg:
9,8999999999999999999999999999999999999999879989877898898 av 10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Jättekul att du vill kommentera! Men acceptera att kommentarer som jag inte tycker är nödvändiga kommer att tas bort! :D